26 Mart 2013 Salı

NAMAZ DÖRT VEYA ÜÇ VAKTE DÜŞER Mİ?

SORU:Son dönemde ihtilafa neden olan bir fetva işittim ki kutuplara yakın yerlerde güneşin çok uzun günler boyunca batmadığı veya doğmadığı ve bu nedenle de namazların bazılarının sakıt olacağı , dört vakte hatta üç vakte düşeceği söyleniyordu.Bu meselenin aslı nedir? Sahih-i Müslim 31- BEŞ VAKİT NAMAZIN VAKİTLERİ BABI 166- (610) Bize Kuteybet ibni Said rivayet etti. (Dedi ki) : Bize Leys rivayet etti. Bize İbni Rumh dahi rivayet etti. (Dedi ki) : Bize Leys, ibni Şihab'-dan naken haber verdi ki: Umer b. Abdulaziz ikindiyi bir parça gecik¬tirmiş. Bunun üzerine Urve, ona: Dikkat et ki Cibril indi de Rasulullah (S.A.V)'e imam olarak namaz kıldı; demiş. Umer ona : — Söylediğini iyi bil Ya Urve! demiş. Bu sefer Urve : — Ben Beşir b. Ebu Mes'ud'dan dinledim. Şöyle diyordu, demiş: Ebu Mes'ud'dan işitdim, şöyle diyordu: Resulullah (S.A.V) ‘den işitdim: «Cibril inerek bana, imam oldu: 1) Ben de onunla namaz kıldım. 2) Sonra (yine) onunla namaz kıldım. 3) Sonra (yine) onunla namaz kıldım. 4) Sonra (yine) onunla namaz kıldım. 5) Sonra (yine) onunla namaz kıldım.» buyuruyor, parmakları İle beş namazı sayıyordu. Ümmüyüm Ben,güneşe bakar namaz kılarım,hilale bakar oruç tutarım…..Buhari savm 13,Müslüm siyam 15,Ebu Davud savm 4,Nesei siyam 7, NAMAZ VAKİTLERİNİN TAKDİR EDİLMESİ HAKKINDA DECCAL HADİSİ Nevvas b. Sem'an el-Kilabî (r.a)'den rivayet edildiğine göre;(Peygamber @ bir sabah Deccalden sakındırdı da)Ya Resulallah! Onun yeryiizunde kalma suresi ne kadardir? diye sorduk. O: Kirk gündür. Bir gün bir yıl gibi. Bir gün bir ay gibi. Bir gün bir Cuma (yani bir hafta) gibidir. Diger günleri sizin günleriniz gibidir, buyurdu. BiZ: Ya Resulallah! Peki bir yıl gibi olan günde bize bir günün namazı kafi gelecek (mi)? dedik. O: (Hayir!) Her günkü namazlar) icin normal bir gün mi ktarını hesaplayınız, buyurdu.…….(Uzunca olan bu hadisin konumuzla ilgili olan kısmını aldık).Tirmizi 2341,Ebu Davud 4321, ,İbn Mace 4075, CEM HAKKINDA İbni Abbas r.a dan rivayet olunmuştur.ki:«Rasulullah @ hiç bir korku ve sefer yokken öğle ile ikindiyi toptan, akşamla yatsıyı da toptan kıldı.»Sahih-i Muslim-705 Muhterem kardeşim.Şüphesiz Allah (c.c) kullarına yüklenemeyecekleri hiçbir yükü yüklemez.Dinimizde bütün insanlık üzerine indirilmiş olan son hak dindir.Bu nedenle insanlar üzerine farz kılınan bütün ibadetler yeryüzünde yaşayan bütün insanların yerine getirebileceği nitelikte olmalıdır.ve zaten de böyledir.En başta şunu belirtelim ki mutlak olarak farz kılınan bir ibadet bir kısım insan için şu kadar,bir kısmı için bu kadardır denilemez.Binaenaleyh; Namaz vakitleri bilinen beş vakit üzerine farz kılındığında ve vakitlerinin güneşin doğması ve batmasına göre belirlendiğinde icma vardır..Namazda kolaylaştırma babından Seferde olanlar ve olmayanlar için Cem yani birleştirme vardur.Bu durum sahih hadislerle sabittir.Bu meselede problem Hanefi mezhebi ile amel eden kardeşlerimizin dertli olduğunu görüyoruz.Bunun nedeni Hanefi ulemasından büyük çoğunluğum namazların Cem’ini Hac ibadetinin yapılışı sırasında ARAFAT ve MUZDELİFE’de yapılan Cem’den ibaret görmesidir.Ancak günümüzde Cem için ruhsat veren Hanefi ulemaları da vardır. Norveç gibi günesin batar batmaz kısa bir süre içinde tekrar doğması sonucu akşam ve yatsı namazları çakışmakta ve bu nedenle yatsı namazının vakti diye bir durum söz konusu olmamaktadır.Bu nedenle bu ve benzeri yerlerde akşam ve yatsı namazları cem edilerek kılınırsa sorum çözülmüş olur inşallah. İzlanda ve Sibirya gibi Kuzey kutbuna yakın ülkelerde ise Deccal hadisine binaen gün yirmi dört saat üzerinden kabul edilerek Namaz vakitleri arasına makul zaman dilimleri takdir olunur ve namaz vakitleri tespit edilerek namaz kılınır inşallah.En doğrusunu Allah (c.c) bilir.26-03-2013 Salı EBU DAVED http://www.hadisyurdu.blogspot.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder